تبلیغات
گنــاوه نویــن - آموزش ركن اساسی پیشرفت هر جامعه است

آموزش ركن اساسی پیشرفت هر جامعه است

نواندیش : یادگار حضرت امام گفت: الگوسازی، شناسایی الگوهای صحیح و تحمیل نكردن الگوهایی كه در جامعه جواب نمی‌دهد؛ از نكات مهم در خصوص معرفی الگوهای تربیتی به جامعه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی طی سخنانی در دیدار با روسای آموزش و پرورش سراسر كشور، جایگاه تعلیم و تربیت را بسیار حساس و ارزشمند خواند و با اشاره به توصیه‌های قرآن كریم، حضرت ختمی مرتبت(ص) و ائمه اطهار(ع) در خصوص آموزش و پرورش اظهار كرد: آموزش ركن اساسی پیشرفت هر جامعه است. بستر آموزش از مدارس شروع می‌شود كه همت ویژه‌ای می‌طلبد.

وی با بیان این‌كه " در تربیت و فلسفه اخلاق این سوال مطرح می‌شود كه اساسا معنای «كار خوب» و «فعل احسن» چیست، به تشریح پاسخ‌نحله‌های مختلف فكری به این سوال پرداخت و اظهار كرد: نتیجه‌گرایان، وظیفه‌گرایان و فضلیت‌گرایان هر كدام از «فعل احسن» برداشت و دیدگاه متفاوتی دارند. كه در میان فلسفه اسلامی نتیجه‌گراها طرفدار ندارند و در مقابل دو گروه بعدی طرفدار بیشتری دارند.

وی در ادامه با اشاره به حدیث حضرت علی(ع) مبنی بر این كه "هر آن‌چه برای خود می‌پسندی برای دیگران بپسند و هر آن‌چه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسند"‌، گفت: همین جمله بلند امیرالمومنین به عنوان قانون طلایی از زبان كانت در اروپا مطرح می‌شود.

سیدحسن خمینی ادامه داد: از دیدگاه فضلیت گرایان كار خوب آن است كه خوبان انجام می‌دهند، هر آن‌چه قدیسان و اسوه‌ها می‌كنند خوب است و به خاطر همین است كه در قرآن كریم پیامبر اكرم(ص) الگو،‌ اسوه و مظهر خوبی‌ها معرفی می‌شود.

یادگار حضرت امام در ادامه به تشریح بعد اخلاقی شخصیت رهبركبیر انقلاب پرداخت و اظهار كرد: اما فقیه، سیاستمدار، اصولی و فیلسوف بودند؛ اما بیشترین وجه همت خود را در حوزه اخلاق قرار دادند و علاوه بر تدریس اخلاق در حوزه، كتاب‌های زیادی در این زمینه تالیف كردند.

وی با اشاره به خاطره‌ای از شهید آیت‌الله مطهری افزود: امام به گفته شاگردانش اشراق اخلاق داشت شاگردان ایشان هر هفته در مغناطیس اخلاق او جذب كلام و رفتارش می‌شدند و تا چند روز از این چشمه جوشان سیراب می‌گشتند.

وی خاطرنشان كرد: انسان‌های بزرگ دارای حوزه اشراق هستند انسان وقتی وارد این حوزه می‌شود مانند براده‌های آهن كه در یك حوزه مغناطیسی قرار می‌گیرند، نظم پیدا می‌كند و دلش آرام می‌شود.

یادگار حضرت امام در ادامه "الگو" را از بزرگ‌ترین و موثرترین عوامل تربیتی دانست و گفت: اگر الگویی را درست تعریف كنیم بدون این‌كه تلاش و تبلیغی انجام شود جامعه به سوی آن حركت می‌كند.

وی با بیان این‌كه " جنگ تربیتی در جهان امروز جنگ الگوهاست"‌ به نقش و اهمیت رسانه‌ها در خصوص تبیین و تبلیغ یك الگو اشاره كرد و گفت:‌ رسانه‌ها زبان قوی‌تری برای ارائه یك الگو به جهان دارند. كسی كه رسانه قوی‌تری دارد در حوزه تربیتی جلوتر است چون در ارائه الگو توانمندتر است. از همین رو است كه نود درصد تولید‌های رسانه‌ای به تبلیغ فرهنگ آمریكایی می‌پردازند؛ چراكه آن‌ها می‌خواهند الگوهای خود را به جهان معرفی و مسلط كنند.

سیدحسن خمینی خاطرنشان كرد: تربیت بدون الگو ممكن نیست، بزرگ‌ترین و موثرترین الگو، الگوی ناخواسته است،‌ انسان بناگاه احساس می‌كند كه از یك چیزی خوشش آمده است، همین می‌شود الگوی انسان.

وی اظهار كرد: یافتن الگو، معرفی و مطرح كردن آن و حسادت نورزیدن به الگوهای جایگزین نیاز امروز جامعه ماست.

وی افزود: برای تهاجم فرهنگی لازم نیست كتاب و فیلم و ... فرستاده شود، كافی است الگوی جامعه عوض شود آن وقت در دور افتاده‌ترین نقاط كشور هم جامعه به سوی الگوی مورد علاقه خود می‌رود.

یادگار حضرت امام با اشاره به تغییر یك‌باره الگوی جوانان در دوران انقلاب شكوهمند اسلامی گفت: مغناطیس انقلاب پتانسیلی داشت كه همه جامعه را تحت تاثیر خود قرار داد. حوزه تربیتی امام به گونه‌ای بود كه امام بخودی خود به عنوان یك الگو در جامعه مطرح شد.

وی به نقش بسیار حساس آموزش و پرورش در شناسایی و معرفی الگو به جامعه اشاره كرد و اظهار كرد: نوجوانان بیشترین تاثیر را از الگوها می‌گیرند. یكی از مهم‌ترین الگوها برای دانش‌آموزان، معلم‌ها به عنوان تاثیرگذارترین قشر هستند اگر معلمی بتواند با دانش‌آموزان خود ارتباط عاطفی برقرار كند بدون این كه بخواهد الگو شده و موجب پیشرفت دانش‌آموزان خود می‌شود

نوشته شده توسط علی كرم نیـــــــــرم - | نظر شما در مورد این مطلب (- -)